13. 5. 2024

Hřebejk: Ponižují vás celý život, to je podstata umělecké profese. Může to pomoct k lepšímu výkonu

Rate this post

Skryté kamery mají celou řadu využití. Myslíte, že by se uplatnily i v následujícím příběhu?

Chlípný lékárník filmoval ženy ve sprše. Vyhodili ho z práce a pak zatkliV roce 2017 byl Johnny Chan (34) obviněný z tajného filmování 51 mužů a žen a 1 dítěte v zaměstnanecké koupelně farmaceutické kanceláře, kde pracoval. Pro jeho zálibu jej zaměstnavatel propustil. Nově nastoupil jako pracovník v obchodě společnosti Banana Republic. Tam ovšem ve svém koníčku pokračoval, za což jej nakonec policie zatkla.

V roce 2017 byl Johnny Chan (34) obviněný z tajného filmování 51 mužů a žen a 1 dítěte v zaměstnanecké koupelně farmaceutické kanceláře, kde pracoval. Pro jeho zálibu jej zaměstnavatel propustil. Nově nastoupil jako pracovník v obchodě společnosti Banana Republic. Tam ovšem ve svém koníčku pokračoval, za což jej nakonec policie zatkla.

Čtyřiatřicetiletý Johnny Tuck Chee Chan pracoval v kanceláři farmaceutické společnosti Kaiser Permanente Pharmacy ve městě Portland v americkém státu Oregon. Policie jej obvinila, že v období od prosince 2016 do listopadu 2017 tajně filmoval muže i ženy v koupelně pro zaměstnance. Kvůli této zábavě jej z práce vyhodili poté, co jeden ze zaměstnanců skrytou kameru objevil. Případ začala vyšetřovat policie.

To ovšem nezabránilo, aby ve svém koníčku Chan pokračoval dál. Když nastoupil jako zaměstnanec do obchodu společnosti Banana Republic v severovýchodním Portlandu, ihned umístil kameru do společných umýváren. Policisté zvrhlíka zatkli 7. prosince 2017. Dle jejich vyjádření zde pořídil 173 videí, na nichž zachytil 27 spolupracovníků. Tři z natočených obětí prý byli nezletilí.

Rovněž se přišlo na to, že Chan umístil mini kameru na svou botu, aby mohl filmovat ženy pod sukní. 26. listopadu 2018 jej obžalovali a zatkli za podporování sexuálního obtěžování dětí v 7 případech a za 64 případů narušování soukromí. Později jej však propustili na kauci.

Nyní však advokátní kancelář okrsku Multnomah přidala dalších 33 obvinění k původním 71. Mezi nimi je zahrnuto: 3 obvinění z podpory sexuálního obtěžování dětí 1. stupně a 3 případy 2. stupně. Dále 25 případů narušování soukromí 1. stupně a 2 případy 2. stupně. Kancelář požádala, aby se dokumenty s Chanovými obviněními uschovaly, a mohly tak posloužit pro další vyšetřování.

Johnnyho vsadili do vazebního střediska v okrsku Multnomah. Výše propouštěcí kauce je stanovena na 2 miliony dolarů (cca 45 milionů Kč). Další soudní přelíčení by mělo proběhnout 18. prosince.

Přečtěte si ještě toto.

Hřebejk: Ponižují vás celý život, to je podstata umělecké profese. Může to pomoct k lepšímu výkonu Po šest let starém filmu Učitelka se režisér Jan Hřebejk vrací ke zpracování látky z prostředí školy. Čtyřdílný krimi seriál Pozadí událostí se odehrává na olomoucké univerzitě, vysílá ho Česká televize od poloviny září a hrají v něm i neherci a tematizuje problematiku rovnosti a jinakosti. „Kdo spáchal zločin, není podstatné. Podstatné je, k čemu dospěje divák,“ říká Hřebejk.

Série Pozadí událostí vychází z námětu olomouckého vysokoškolského pedagoga, odborníka na literární detektivní žánr a spoluautora série Detektivové od Nejsvětější Trojice Michala Sýkory. Kombinuje hanácké reálie, kriminální zápletku a dialogy založené v řadě situací na improvizaci.

Tentokrát jsou hlavním tématem partnerské vztahy a současné otázky moci, postavení žen a menšin. Režisér Hřebejk říká, že nad formou přemýšlel v intencích svých oblíbených snímků Woodyho Allena Match Point – Hra osudu a Zločiny a poklesky.

„Detektivní zápletka Allenovi vždycky pomáhala vyprávět o lidech. Vespod tepe napětí, na to jsou navlečené charaktery. I v Pozadí událostí byla detektivka jen záminkou pro psychologický příběh rodiny, školy, policistů,“ vysvětluje Hřebejk.

„Kdo spáchal zločin, není podstatné. Podstatné je, k čemu dospěje divák v náhledu na postavy i na sebe sama.“

Vztah pedagoga se studentkou, lesbický pár čekající dítě, žena, která vede vyšetřování vraždy namísto mužského kolegy, soustavně podváděná a ponižovaná manželka – vysokoškolská pedagožka či touha matky výtvarnice naplnit své ambice. To jsou klíčové motivy, pomocí kterých autoři série zkouší více či méně schematicky tematizovat a odlehčovat problematiku současné doby.

Jednou ze seriálových linek je také to, zda jsou vysoké školy bezpečným prostorem. Nedávno na to upozornila výzva Nemusíš to vydržet.

„Bavil jsem se o tom s Jiřím Havelkou, který hraje v seriálu jednu z hlavních rolí, a ten řekl, že by si učitelé a studenti neměli po osmé hodině večer telefonovat… Je to komplikované. Něco je nepřípustné, ale řeší to, že si nemáme telefonovat po osmé večer?“ podotýká Hřebejk.

Hranice mezi ponižováním a zdravou motivací je ovšem Dle Hřebejka velmi tenká a nedá se zobecnit:

„Podstata uměleckých profesí je, že vás někdo ponižuje celý život. Pořád slyší soudy, které zraňují. A někdy to dělají i kolegové, které máte rádi.“

„Nedávno jsem se potkal s dívkou, neherečkou, se kterou jsem před lety točil reklamu. Já na to natáčení vzpomínal rád, ona mi ale řekla, že to pro ni bylo příšerné; prý jsem jí neustále říkal, že chci vidět zoubky. Já ji v podstatě ponižoval, byl jsem hulvát, aniž bych to tak chtěl a uvědomoval si to,“ vzpomíná.

„Někdy je zkrátka ve škole těžké rozeznat, kdy učitel studenty třese proto, aby je donutil k lepšímu výkonu, a kdy už se po nich jako zakomplexovaný veze,“ říká Hřebejk.

„Vezměte si třeba skvělou, vzdělanou Věru Chytilovou. Aby zatřásla šuplíky herců, říkala jim neskutečné věci. A ty ranily i zavedeného herce, natož mlaďochy. Někomu takový přístup pomůže, někoho může zazdít. Takový je ale celý život, i paměti herců jsou takových ponižujících situací plné.“

Zdůrazňuje, že studenti by neměli být ve škole ponižováni a zastrašováni. „Já si to pamatuju ze svých dob. Byl tam ten šovinismus. Ale taky se to vyvíjí. Každý přesně vycítí, jak to má být, co je nepřípustné obtěžování a kdy můžete pomoct ženě do kabátu. Ale těžko se to kodifikuje.“

„Když Jirka Bartoška, kterého mají ženy rády, udělal polovulgární vtip na Evu Zaoralovou, ona to byla sranda a ona se smála. Ale když to zkusil někdo napodobit, tak to bylo naprosto idiotské. Záleží na citu, nemůžeš lidi zraňovat,“ dodává Jan Hřebejk ze zákulisí karlovarského filmového festivalu.

Celý rozhovor si poslechněte v audiozáznamu.

Sledujte náš web, abyste věděli, jak nejlépe nejlépe použít skryté kamery.

Chcete si přečíst recenze na fotopast? Podívejte se do sekce recenze fotopastí.